Jadi bahan politik


Ini taon politik memang luar biasa. Pokoknya apa-apa bisa jadi bahan politik kon dipolitisasi, mulai dari baju, cara bapakean, logat atau dialek, datang atau te datang di pesta, urusan babahas doinya rakyat, sampe urusan kotak suara. Yah memang ada urusan yang takait deng acara politik, cuma kalu om susupo pikir, te samua juga bisa dipolitisisasi. Rupa urusan kotak suara, memang dibikin buat kegiatan politik, cuma kalu somo dipolitisasi, blum apa-apa so baku tuduh kemungkinan curang atau sagala rupa anggapan, om susupo rasa so talalo juga.

Depe garaap, banyak yang te tau apa-apa, blum tau apa-apa, sama skali te ada pengetahuan, tapi so rupa kaliatan dia paling pande. Yah, rupa itu urusan kotak suara.

Padahal sarta om susupo babaca berita di media resmi, ow ternyata ini kaputusan soal babikin kotak suara yang bukan dari bahan almanium, sodisetujuinya anggota dewan dari samua fraksi. Ini berarti, so itu partai politik juga yang babikin kaputusan. Cuma yah, karna memang te ada bahan carita, te ada bahan kampanye, akhirnya biar yang blum ditau skali, so dibilang sagala rupa.

Rupa kamarin soal itu aturan pakean buat pagawe negeri. Om susupo babaliat, pe banyak skali yang bukan pagawe negeri yang baribut, kon samua rupa so dikase kait deng urusan moral, agama atau sagala rupa yang laen, pokoknya supaya kaliatan ada bahan bastatus di media sosial atau baku hantam di media. Ada yang om susupo rasa te sadar, babacarita soal hal bae supaya dibilang-bilang bae, padahal kalakuan blum tantu bae. Tagal itu, om susupo cuma baku kase saran, jang juga karna taon politik, baru samua somo dipolitisasi. Coba kalu memang pande, lebeh bae kase kaluar kamari carita soal depe calon pe hebat, depe calon pe program, bukan tentang orang laen pe salah, apalagi cuma carita dikarang-karang alias hoax.

Kalu cuma pande mo baku karang carita, lebeh bae babikin novel atau cerpen, baru cetak, kon jual supaya badapat doi. Daripada cuma babikin carita lekos, depe jadi yang didapat cuma dosa, kon somo dianggap pangbalekos...**

Share
Disclaimer: Gambar, artikel ataupun video yang ada di web ini terkadang berasal dari berbagai sumber media lain. Hak Cipta sepenuhnya dipegang oleh sumber tersebut. Jika ada masalah terkait hal ini, Anda dapat menghubungi kami melalui halaman kontak

LATEST ARTICLES