Doi makan minum

Om susupo dengar-dengar dari pembahasan APBD yang blum kalar-kalaar, ini torang pe wakil rakyat so bapangkas-pangkas barapa anggaran, rupa buat organisasi pemuda. Yah, om susupo cuma bapikir, depe nama saja dewan, dorang kan memang ada hak buat atur anggaran yang dibilang-bilang hak budget.

Sebagai rakyat biasa yang te ada hak-hak apa-apa buat ba atur anggaran, om susupo hanya bapikir, kalu so tapangkas anggaran, kan gampang depe urusan, te usah talalo banyak babikin kegiatan. Depe doi sadikit, yah depe kegiatan tantu sadikit, atau kalu parlu te usah bikin apa-apa.

Cuma om susupo juga mo baku kase ingat sama ini torang pe wakil rakyat, yah kalu bapangkas program, mustinya yang duluan dipotong-potong itu balanja makan minum yang selama ini pe banak skali, termasuk makan minum di dewan. Noh bayangkan, hari-hari ada tasadia depe dos kukis, kandati te ada kegiatan, kon kandati ini anggota dewan te maso-maso kantor. Bagitu juga doi makan minum di pamarentah yang juga banyak, ini yang barangkali bisa dikase-kase kurang.

Doi rakyat laen yang bisa dihemat, itu yang biasa tapake buat bajalan dinas, mo bajalan dinasnya pamarentah atau bajalan dinasnya anggota dewan. Karna biasa, ada yang bajalan dinas sampe barombongan, padahal yang laen te ditau apa depe fungsi. Macam kunjungan kerjanya wakil rakyat ka kota-kota laen, banyak yang te tau apa depe guna buat daerah. Baru yang paling penting, kalu babajalan dinas, yah te usahmo talalo banyak depe personil, so rupa mo pigi bahadang musuh di perbatasan negara. Kalu memang yang bisa bacarita cuma dua tiga orang, kanapa mustinya pigi banyak orang, sampe yang te tau bacarita di rapat-rapat so baku-baku ikot. Baru abis bajalan dinas, mustinya ada depe laporan, apa-apa yang diurus, kon apa-apa depe hasil, baru apa depe guna buat daerah itu bajalan dinas. Ini kalu butul-butul mo bahemat.

Jang sampe, orang jadi curiga, bapotong-potong anggaran cuma karna sakit hati atau ada takait deng urusan persaingan politik di pemilu. Karna skarang ini, samua memang jadi politis, hele babili sendo deng porok buat di dapur, so musti hati-hati, karna bisa jadi masalah kalu depe warna te cocok deng urusan warna politik...**

Share
Disclaimer: Gambar, artikel ataupun video yang ada di web ini terkadang berasal dari berbagai sumber media lain. Hak Cipta sepenuhnya dipegang oleh sumber tersebut. Jika ada masalah terkait hal ini, Anda dapat menghubungi kami melalui halaman kontak

LATEST ARTICLES